چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

برای کسانی که تور دو فرانس را تعقیب می‌کنند، باور اینکه شرکت‌کنندگان چنین استقامتی داشته باشند، واقعا دشوار است.

طرح - ورزش - دوپینگ

آنها روزانه به‌طور متوسط بین 150 تا 200کیلومتر را با سرعت متوسط نزدیک 40 کیلومتر در ساعت و به‌مدت 21روز رکاب می‌زنند. این در حالی است که تعداد زیادی از مراحل تور شامل صعود به ارتفاعات آلپ و پیرنه است و آنها مجبورند شیب‌های تند به سوی قله را رکاب بزنند؛ به همین دلیل است که همیشه قهرمانان این رقابت در مظان اتهام هستند و برخی افراد به هیچ عنوان حاضر نیستند پاکی آنها را بپذیرند.

تور از سال1903 شروع شد و در سال‌های اولیه هم شرکت‌کنندگان برای فرار از خستگی و درد عضلات از اتر استفاده می‌کردند. از سال1966 و به‌دلیل مرگ یک دوچرخه‌سوار دانمارکی در المپیک 1960 به‌دلیل استفاده از مواد نیروزا، دوپینگ به‌طور رسمی در تور ممنوع شد ولی با گذشت بیش از 40 سال از این ممنوعیت،هنوز قهرمانان تور به استفاده از مدرن‌ترین روش‌های دوپینگ متهم می‌شوند.

در این میان، لنس آرمسترانگ آمریکایی که 7بار قهرمان تور شده، بزرگ‌ترین معمای تور است. او پس از غلبه بر سرطان به این رقابت برگشت و توانست رکوردی باورنکردنی به جا بگذارد. برای طرفداران آرمسترانگ، او نماد اراده و استقامت در ورزش است و به‌دلیل فعالیت‌های خیریه‌اش برای کمک به بیماران سرطانی یک قهرمان واقعی به شمار می‌رود. در طرف مقابل، مخالفان او معتقدند که موفقیت‌هایش به‌دلیل دوپینگ بوده و او را یک فریبکار می‌دانند تا یک قهرمان. تعداد زیادی از هم‌تیمی‌های سابق آرمسترانگ هم علیه او شهادت داده‌اند و رسانه‌های فرانسوی هم شواهدی علیه او منتشر کرده‌اند ولی آرمسترانگ همه این اتهامات را رد می‌کند و معتقد است فرانسوی‌ها علیه او موضع منفی دارند.

با پایان عصر آرمسترانگ، قهرمانان بعدی هم نتوانستند موفقیت‌هایشان را با آسودگی جشن بگیرند. فلوید لندیس، قهرمان تور در سال 2006 متهم به دوپینگ شد، چرا که نتیجه آزمایش‌ او در مرحله هفدهم مثبت اعلام شد. عنوان او پس گرفته شد و 2سال از شرکت در مسابقات محروم شد. لندیس که سال‌ها هم‌تیمی آرمسترانگ بود، در سال 2010 اعتراف کرد که از مواد نیروزای مختلف از جمله EPO و هورمون رشد استفاده می‌کرده است. او در مورد هم‌تیمی‌‌ مشهور ش هم افشاگری‌هایی انجام داد.

کنتادور، قهرمان سال2007 هم همیشه متهم به استفاده از دوپینگ بوده است. او جزو متهمان پرونده پوئرتو بود که طی آن پلیس اسپانیا در تحقیقاتی که داشت، به شواهدی درباره برخی دوچرخه‌سواران دست یافت. او همچنین با دکتر فوئنتس، پزشک اسپانیایی که به‌دلیل تجویز داروهای نیروزا برای ورزشکاران مختلف مشهور است، ارتباط داشته است. کنتادور تور 2008 را به‌دلیل اخراج تیمش از دست داد ولی در سال‌های 2009 و 2010 به قهرمانی رسید. با وجود این اتهامات، تا به حال آزمایش‌های او در مراحل مختلف تور منفی بوده است. در این شرایط، قهرمانی، کادل اوانز در تور 2011 خبر بسیار خوبی برای علاقه‌مندان دوچرخه‌سواری بود، چراکه قهرمان استرالیایی هرگز متهم به دوپینگ نشده است.

کد خبر 143399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز